Rasvaa, lisää rasvaa!

Toukokuun puolivälin tienoilla istuimme asemalla syömässä, kun kollegan kanssa tuli puhetta ketogeenisestä ruokavaliosta. Kertoi rouvansa noudattavan sitä ja olevan oikeinkin tyytyväinen olotilaansa. Painokin oli tippunut. Samalla muistui mieleen toinen kollega, joka myös oli hehkuttanut ketogeenisen ruokavalion nimeen. Joskus taannoin olin itsekin ottanut hommasta hieman selkoa ja todennut, että ei tule onnistumaan. Minulla ei ole aikomustakaan luopua ruispaloistani tai aamupuurostani! That’s it. Ja se päätös pitää. Ainakin niin kauan, että tehdään parempi päätös. Ketoa hierottiin nyt naamaani kuvainnollisesti ihan kunnolla.

Olkoon. Otan hieman selvää asiasta. Työvuoro oli jo ehtinyt päätökseensä ja olin juuri saapunut kotiin. Työkaveri pistää viestin, että nytpä hän muisti sen tahon jonka avulla rouvansa aloitti ketoilun. Pari messenger-viestiä toisen kollegan kanssa ja homma selvä. Rouva Keto tarjosi KokoNainen-verkkovalmennuksen varsin houkuttelevaan hintaan. Eipä siinä sen kummempaa tarvittu; luottokortin numeroa kehiin vain ja valmennus oli ostettu. Aiempi päätös oli kumottu, tuosta noin vain! Entistä pääministeriämme lainaten, ei jäädä vatuloimaan!

Elämäntapa, ei laihdutuskuuri

Ketogeeninen ruokavalio on alunperin kehitetty jo satakunta vuotta sitten epilepsian hoitoon. Tuolloin ei vielä ollut niin tehokkaita lääkkeitä käytössä kuin tänä päivänä. Lue lisää: Nutricia Medicalin sivulta ja Käypä hoito: ketogeenisen ruokavalion toteutus lapsen epilepsian hoidossa. Ketogeenista ruokavaliota käytetään edelleen vaikean epilepsian hoidossa lapsilla.

Ketogeeninen ruokavalio on kuitenkin useimmille elämäntapa. Joillekin myös tapa pudottaa painoa. Toki ketogeeninen sopii myös laihduttajalle, jolloin huomioitava että kalorit jäävät miinukselle. BMI kertoo minun olevan aivan normaalipainoinen, enkä muutenkaan koe tarvetta laihduttaa. Tälle valmennukselle ei lähdetä siis verenmaku suussa eikä nälkä suolissa kurnien. Mukana ollaan mielenkiinnosta ja kokeilunhalusta. Toisaalta haastan myös itseäni irroittautumaan ”höttöhiilareista”, joka tarkoittaa uudenlaista suhtautumista ravintoon. Kunniaan nousee myös laadukas ja puhdas, ravinteikas ruoka. Einekset ja prosessoitu ruoka saa jäädä kaupan hyllylle.

Makroravinteet

Touhu lähtee liikkeelle yksinkertaisesti karsimalla ruokavaliosta hiilihydraatit pois. Sitä työnsarkaa riittää! Makroravinnejakauma meni totaalisen uusiksi. Tähän asti makrot olivat osaltani menneet melkolailla näin: rasva max 30%, hiilarit 30-35%, proteiinit35-40%. Siis kutakuinkin näin, toki satunnaista lipsumista joka alueella. Ketogeenisella ruokavaliolla mennään eri tahtiin. Tästä lähtien makrojakauma menee näin: rasvat 70-75%, hiilihydraatit 5-10% ja proteiinit 15-20%! Pyrkimys on siihen, ettei vuorokaudessa tuli yli 20 g/vrk hiilareita. Tietenkään kertaheitolla ei tarvitse optimiin päästä, vaan ruokavaliolle laskeudutaan rauhassa.

En avaa tässä KokoNainen-verkkovalmennusta sen enempää, vaan käyn läpi enemmänkin omia kokemuksiani. Jokainen valmennuksesta kiinnostuntu löytää tiedon itsekin. Valmennus sinällään on ollut todella onnistunut tähän asti. Ja se, mitä tekstissäni tulee esille, on vain jäävuoren huippu karkeasti yksinkertaisettuna.

Ensimmäinen viikko

Ensimmäiset päivät olivat yllättävän helppoja, vaikka ruispalat houkuttivatkin. Pysyin kuitenkin hiilareiden suhteen kohtuudessa, noin 25 g/ vrk. Pari ensimmäistä päivää olivat aivan normaaleja eikä olossa mitään mainittavaa. Kolmantena päivänä ketoflunssa rynni päälle katujyrän lailla. Hiilarit minimissään sekä nesteet ja elektrolyytit ajettu elimistöstä ulos, joten valtava väsymys ja voimattomuus velloi parin päivän ajan. 11 h yöunetkaan eivät tuntuneet riittäviltä. Tässä kohtaa olisi ollut suurta viisautta nauttia elektrolyttilisää. Kuolema ei korjannut, vaikka H I T A A L L A kävinkin. Elektrolyytti-jauhetta ostin kyllä sitten myöhemmin! Ensimmäisen viikon aikana paino tippui kilon verran, vaikka en mennytkään miinuskaloreilla eikä tarkoitukseni ollut laihduttaa. Hiilarinhimo oli väistynyt.

Toinen ja kolmas viikko

Unen tarve tuntuu vähentyneen. En osaa sanoa, johtuuko ketoosista vai ei. Herään kohtuullisen aikaisin ja virkeänä ilman herätyskelloakin. Ajatus varsin kirkkaana heti aamusta. Uusia ideoita pukkaa tulemaan hurjalla tahdilla. (Ei olisi niin väliksi, niitä on tullut tähän astikin aivan riittävästi). Turvotusmakkara vyötäröllä ei ole palannut ensimmäisen viikon jälkeen, vaikka painoa tulikin vähän takaisin päin.

keto-lounas

Uusiin ruokiin ja ruuanlaittoon olen suhtautunut innostuneesti ja kokeilunhaluisesti. Netti on pullollaan mitä ihanimpia keto-ruokaohjeita ja paljon olen soveltanut itsekin. Yllättävän helppoa on ollut jättää turhat hiilarit pois. En kaipaa lihan rinnalle riisiä tai pastaa, vaan kylkeen pistetään pääsääntöisesti vihreitä kasviksia, juustoa ja vaikka creme fraichea. Toimii. Kaloreitahan toki tämmöisestä setistä tulee ihan tolkusti, mutta se ei haittaa. Ravinnossa käytetään hyviä rasvan lähteitä. Tarvittaessa ruokaan lisätään vaikkapa oliiviöljyä jos rasvan määrä jää muuten vajaaksi. Proteiinin määrä tahtoo vielä helposti nousta yli suosituksen. Holtiton proteiinien syöminen pistää maksan muodostamaan siitä glukoosia, joten sitä en halua.

Herkuista ei ole tarvinnut luopua

Olen intohimoinen suklaan ystävä, joten jotain keto-mallin suklaaherkkua piti ehdottomasti kokeilla. Tuunailin valmista Fat Bombs -reseptiä aavistuksen suunmyötäisemmäksi ruokavalioon soveltuvalla maapähkinävoilla ja lopputulema oli mahtava!

Suklaiset maapähkinä Fat Bombsit

Ainesosat
250 g mascarponea
100 g Lindt excellence 90% suklaa
50 g voita
75 g maapähkinävoi
Oman maun mukaan YesDelin karppisokeria (minulla taisi mennä noin 50 g)

Meillähän näille kävi niin, että säilytettiin pakkasessa ja sieltä nappailtiin palanen tai pari esim kahvin kaveriksi! Jäätävän hyviä! 

Ohjeet
Sulata voi ja suklaa miedolla lämmöllä hellalla ja anna seoksen hieman jäähtyä.
Lisää suklaa-voisulan sekaan purkillinen (250 g) mascarponea, 75 g maapähkinävoita sekä makusi mukaan karppisokeria.
Annostele pikkuruisiin muotteihin, pyörittele palloja tai levitä taikinalevy. Pistä toviksi pakastimeen jähmettymään.
Kun sopivasti jähmettynyt, niin herkkusi on valmis nautittavaksi! Voit säilyttää näitä tiiviissä rasiassa jääkapissa. Jos tekee massasta 15 palaa/ annosta, niin yhden annoksen makrot: hh 2,4 g, prot 2,6 g ja rasva 15,4 g. Tarkkana suklaan ja maapähkinävoin kanssa. Äkkiä nousee hiilarien määrä, jos teet ”toiseksi parhaan valinnan” kaupan hyllyltä.

Kolmas viikko alkaa vedellä viimeisiään tätä kirjoittaessani. Kaiken kaikkiaan hyvin on mennyt. Alati vaivaava näläntunne on väistynyt ja keho alkaa hyväksyä rasvan pääasiallisena polttoaineenaan. Hyvillä mielin eteenpäin. Jatkan aiheesta taas muutaman viikon päästä.

Kaleva 30.05.2020 Wagnerin Ihmedieetti
hyvinvointivallio Written by:

Be First to Comment

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *