Fitness – kärsimystä hyvinvoinnin nimissä?

Fitness on itseään nälässä riuduttavien, huonosta itsetunnosta kärsivien ja ulkonäkökeskeisten nuorten naisten epäterve ilmiö, jolla ei saada aikaan mitään muuta kuin hormonihäiriöitä, silikonirintoja ja henkistä pahaa oloa. Näin kertoo Google, kun etsin tietoa lajin haitoista. Terävin fitness-buumi on jo aikaa sitten ohitettu ja sen huomaa myös Googlen hakutuloksissa. Ensimmäisen sivun artikkeleiden tuoreinkin päiväys on noin kolmen vuoden takaa. Laji on rankka, tätä todistavat mm Mari Valosaari, Sofia Belórf (ent. Ruusila-Nousiainen) sekä Eevi Teittinen Ilta-Sanomien artikkelissa. Ymmärtääkseni kellään heistä ei enää tällä hetkellä ole tavoitteena kisalavat. Edellä mainitut naiset ovat kilpailleet bikini fitneksessä. Haastoin omat, pitkälti myös median muokkaamat, käsitytkseni fitneksestä ja jututin asian tiimoilta tavoitteellisesti treenaavaa ja kisalavoille tähtäävää Karoliinaa.

Fitness-kisaajan ruokavalioon eivät sokeri ja makeiset kuulu. Laadukas ja oikein koostettu ruokavalio auttaa jaksamaan ja palautumaan. Lautaselta löytyy oikeassa suhteessa hiilihydraatteja, proteiinia sekä rasvaa.

Naisten fysiikkalajeissa kilpaillaan Suomessa tällä hetkellä neljässä eri lajissa, jotka ovat fitness, body fitness, bikini fitness ja women’s physique. Nämä eri lajit eroavat toisistaan arvosteluperustein ja eroja on sekä lihasten määrässä, että kilpailussa suoritettavissa osioissa.

Kaikille näille muodoille yhteistä on lajin esteettisyys. Toisin sanoen; työ menestyksen eteen tehdään pääsääntöisesti kuntosalilla hikeä ja vaivojaan säästelemättä, mutta itse lajin arvosteltava suoritus tapahtuu bikineissä ja korkkareissa viimeisen päälle tällingissä lavalla tuomareiden arvioivien katseiden alla. Vaikka treenikausi olisi mennyt suunnitelmien mukaan ja päivän kunto olisi optimissaan, ei glooriaa tule, mikäli urheilija ei osaa antaa itsestään parasta ja tuoda työnsä hedelmää esille riittävän onnistuneesti. Lavalla urheilijan tulisi ilmentää iloa, nautintoa, urheilullisuutta, ylväyttä ja itsevarmuutta. Ei mikään helppo setti, kun takana rankka kisadieetti.

Herkkuttelijasta kurinalaiseksi urheilijaksi

Karoliina on Euphoria Fitness Teamin body fitness -kilpailija, jonka tavoitteena on kisalavat vuonna 2022. Karoliina ei ole se alakoulun urheilullisin tyttö, joka valittiin ensimmäisenä pesisjoukkueeseen. Miltei vuosikymmen sitten Karoliina kiiruhti kohti ennenaikaista hautaa huonojen elintapojensa mukanaan tuomien terveyshuolien kanssa. Niistä olennaisin oli reipas ylipaino. Miltei 80 kg on yksiselitteisesti liikaa, kun vartta on 153 cm. Herkut, tupakka ja epäsäännöllinen elämäntyyli olivat suurimpana syynä ylipainon ja terveyshuolien taustalla. Fitness ei todellakaan ollut vuonna 2011 Karoliinan elämässä millään tavalla mukana, kun hän remontoi elämäänsä parempaan kuosiin ensin ruokavalion ja myöhemmin liikunnan keinoin. Vuoden 2011 jälkeen puntari ei ole näyttänyt yli 60 kg lukemia. Ketogeeninen ruokavalio sekä karppaus pitivätkin kilot aisoissa ilman liikuntaakin.

Karoliina kertoo treenanneensa kuntosalilla vuodesta 2016 lähtien tavoitteellisesti ohjelmia noudattaen. Tuolloin paino oli jo hyvin hallinnassa, mutta Karoliina jatkoi karppausta kuitenkin. Ketogeeniselle hän ei enää palannut, sillä ketoosi vei hänet kerran myös sairaalaan liian alhaisten kalium-arvojen aiheuttaman rytmihäiriön vuoksi. Kesken työpäivän hän SVT:n (supraventrikulaarinen takykardia), joka on nopealyöntinen rytmihäiriö. Rytmi saatiin käännettyä takaisin sinusrytmiin ja syy rytmihäiriön taustalla korjattiin eikä ongelma ole enää toistunut.

Vuonna 2018 Karoliina jatkoi kuntosaliharjoittelua Hukka Express -kuntosalilla Oulussa yhdessä kaverinsa Annikan kanssa. Ravitsemustietoutta hän opiskeli omatoimisesti mm Lihastohtorin julkaisuista ja onnistuikin pitämään ruokavalion erinomaisesti kuosissa. Karoliina kertookin saaneensa varsin mukavasti tuloksia tekemällään treenillä ja ruokavaliolla. Treenaamisesta oli tullut hänelle todella tärkeä ja merkityksellinen asia elämään. Vihdoin Karoliina oli myös valmis luopumaan tupakasta, joka oli jäänyt muistoksi muutoin kohentuneiden elintapojen joukkoon.

Karoliina

kuvan oikeudet: Wallineva Photography

Haasteellisuus ajaa eteenpäin

Fitness on kurinalainen ja haasteellinen laji. Kovaa työtä, tarkkaa säätämistä ravinnon kanssa sekä riittävästä palautumisesta huolehtiminen ei ole vuorotyöläisen arkeen aivan ongelmitta asettuva setti. Monesta entisen elämän houkutuksesta on kieltäydyttävä, mutta Karoliina ei koe sitä negatiivisessa valossa. Puhdas ruokavalio ja säntillinen elämänrytmi pitää urheilijan kehon kunnossa ja ajatukset kirkkaina. Lisäravinteita hän käyttää vain hyvin harkiten. Ennen fitnekseen lähtöään Karoliina on käynyt lääkärin kanssa tarkoin läpi terveydelliset näkökohdat lajiin liittyen. Aivan ilman sairaalareissuja hän ei silti ole selvinnyt. Kertaalleen vatsaongelmat veivät naisen OYS:n osastolle asti hoidettavaksi sepsiksen vuoksi. Sen lisäksi olkapäävaivat sekä tenniskyynärpää ovat aiheuttaneet satunnaista harmia ja treenisuunnitelmien muutoksia.

Fitneksessä Karoliinaa kiehtoo lajin haasteellisuus ja kurinalaisuus. Esikuvakseen hän mainitsee jääliläisen lähihoitajan ja hienosti body fitneksessä menestyneen Tanja Tuohinon. Hän kertoo arvostavansa kovasti myös crossfit-urheiljoita, mutta omaa lajia se ei tue, sillä crossfitissä keho muokkautuu tyystin erilaiseksi kuin Karoliinan omassa lajissa body fitneksessä. Arkea fitness muuttaa olennaisesti; aikaa on löydyttävä treeneille ja palautumiselle! Erityisesti dieettien aikana urheilija vetää hyvinkin äärirajoilla ja sosiaalisten suhteiden hoitaminen voi kärsiä. Ns. rakennuskaudella, kun kisakuntoa ”rakennetaan”, pystyy ottamaan ajoittain rennomminkin.

Treenit on tarkkaan ohjelmoituja ja niiden suunnittelusta vastaa Karoliinan valmentaja Mikko Isometsä. Treenejä on viisi kertaa viikossa kuntosalilla, aerobiset harjoitteet oman mielen mukaan. Valmentaja ei ole joka treeneissä mukana, vaan Karoliina tapaa valmentajaansa ja muita tiimiläisiä säännöllisin väliajoin ja tarvittaessa. Fitness on siis pitkälti yksin tekemistä, joskaan ei yksinäistä. Tiimin tuki on merkittävä. Treenien lisäksi tarkoin on ohjelmoitu myös ruokavalio. Ruokaan Karoliina suhtautuu polttoaineena, jolloin suhde ruokaan pysyy stressittömämpänä.

Muista ihmisyytesi. Fitness ei koskaan mene sen edelle.

Karoliinan terveiset aloittaville fitness-urheilijoille

Karoliina muistuttaa, että laji todella on raskasta myös psyykelle monestakin syystä. Turhan usein arvostelua tulee ympäriltä, ihmisiltä jotka eivät välttämättä edes tiedä mistä puhuvat. Lisäksi kovastikin vaihtelevan ruumiinrakenne luo haastetta myös psyykelle. +10 kg dieetin jälkeen haastaa myös mieltä. Fitness-urheilijan onkin muistettava pysähtyä huoltamaan myös psyykettään jaksaakseen lajin parissa terveenä.

Ristiriitaisin ajatuksin

Fitness oli ja on osittain edelleenkin minulle ristiriitaisia tunteita herättävä laji. Karoliinan kanssa keskustelu kuitenkin sai näkemään paremmin myös lajin hienouden ja positiiviset vaikutukset. Fitness-urheilusta ja syömishäiriöistä on kirjoitettu ja tullaan kirjoittamaan edelleenkin aivan riittävästi. Riski sairastua syömishäiriöön painoluokka- ja esteettisissä lajeissa on selkeästi suurempi kuin muissa urheilulajeissa. Kisa- ja välidieetit ovat rajuja. Karoliina kertoikin olevan psyykelle rankkaa, kun dieetin jälkeen reversellä palataan tavanomaiseen (lajille tyypilliseen) ruokailuun. (Kirjoittajan huomio: Lue lisää Markku ”Sensei” Tikan ProTrainer- sivuilta reverse-dietistä.) Nälkäkeskuksen toiminta oli dieetin aikana häiriintynyt ja viestitti tauotta nälkää vaikka olisi juuri syönytkin. Näiden viestien ohittaminen ja hylkääminen on hyvin haasteellista ja hankalaa ja kontrolloimattomaan syömiseen lipsuminen on vaarana. Häiriötila saattaa kestää viikkoja, pahimmillaan kuukausiakin ja on todella kuormittavaa henkisesti. Asiasta enemmän kiinnostuneet löytävät kyllä tietoa tästä halutessaan enemmänkin.

Suhtaudun fitness-urheiluun edelleen ristiriitaisin, mutta aiempaa sallivammin mielin. Raju dieettaaminen ja sen mahdollisesti aiheuttamat haitat ovat seikka, minkä vuoksi en pysty varauksetta kannattamaan lavoille tähtäävää fitness-urheilua. Laji vaatii kovaa työtä niin fyysisesti kuin psyykkisestikin. Henkinen kantti on kovilla, että sietää kisadieetin tai kisojen jälkeisen painonnousun, joka voi olla hyvinkin huomattava. Minusta ei siihen olisi, mopo karkaisi aivan varmasti käsistä jos ei dieetillä niin viimeistään sen jälkeen.

Ymmärrän silti fitneksen vetovoiman ja näen siinä paljon hyvääkin. Kuten Karoliina kertoikin, hänelle se on tapa elää terveesti. Hän treenaa hyvinvointi edellä, kuten pitääkin. Laji opettaa itsekuria, kehotietoisuutta sekä määrätietoisuutta. Luonnollisesti lajin myötä lisääntyy myös tietoisuus treenamisesta, ravinnosta sekä levosta. Kun lajin hyviin puoliin suhtautuu positiivisin mielin ja haasteisiin hieman sallivammin, uskoakseni kuviosta on muodostettavissa kestävä kombo myös omasta terveydestään huolehtivalle kansalaiselle. Karoliinan tapaaminen ja aiheen penkominen lisäsivät omaa tietouttani sekä herätti ajattelemaan monia muitakin terveyteen liittyviä näkökohtia entistä moniulotteisemmin. Omat personal trainer -opintoni ovat loppusuoralla ja koen myös ammattini puolesta merkitykselliseksi paneutua myös niihin lajeihin, jotka eivät ole minulle entuudestaan niin tuttuja. On vaarallista nojata pelkästään olettamuksiin.

Lähteet

Suomen Fitnessurheilu ry.

Eveliina Tistelgren; Naisten fitness – lajianalyysi. Opinnäytetyö 2016.

Karoliinan haastattelu 07/2020

Lihastohtori, näyttöön perustuvaa tietoa treenistä, ravinnosta, lihaksista, terveydestä ja fysiologiasta

ProTrainer; Markku Tikka. Reverse dieetti

Yle Areena. Dokumenttiprojekti Muodonmuutoksia

hyvinvointivallio Written by:

Be First to Comment

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *