Cambridgessa ollaan perusasioiden äärellä

Mitä sinulle tulee mieleen Cambridge-ohjelmasta tai Cambridge-dieetistä? Vai tuleeko mitään? Minä näin vuosi pari sitten vanhan tuttuni 90-luvulta paikallislehden mainoksessa. Selkeästi viime näkemältä hoikistunut Cambridge-valmentaja oululainen Sanna Tervonen oli siis onnistunut Cambridgella ja auttaa nyt toisiakin painonsa kanssa kamppailevia ihmisiä saavuttamaan ja ylläpitämään ihannepainonsa ja hyvinvointinsa. Lehtimainoksen nähtyäni ensimmäinen ajatus oli mauttomat pussikeitot sekä nääntyminen. Tätä mielikuvaa vahvistivat Cambridgen sivuilla esille tullut 600 kcal/ vrk -rajoitus tasolla 1. Ihmisten rahastuskeino, vaarallista pussikeitto-bisnestä sekä ammattitaidottomien maallikkojen hintavaa puuhastelua. Näin minä ajattelin.

Muutakin kuin pussikeitto-firma

Sannan ja Cambridgen tarina jäi tuolloin vain pikaisen googlailun varaan. Tänä keväänä sama mainos hakeutui verkkokalvoilleni Instagramissa ja silloin ajattelin, että kyllä nyt on otettava asiasta selkoa tarkemmin. En halua jäädä omien ennakkoluulojeni orjaksi. Otin Sannaan yhteyttä ja tapaamisellamme moni mielikuvani Cambridgesta heitti häränpyllyä, ja hyvä niin! Pussikeitot Cambridge-valmennukseen kyllä kuuluvat yhtenä osana edelleen, mutta se ei todellakaan tänä päivänä ole enää koko totuus, ei edes puolitotuus. Selville tuli sekin, miten 600 kcal energiansaannilla voi elää nääntymättä. Sanna saa toki valmentamisestaan palkan (kuten suoritetusta työstä kuuluukin saada), mutta rahastusta tämä ei ole. Cambridgessa ollaan brändätysti perusasioiden äärellä, ei se sen kummempaa ole. Opetellaan ohjelman mukaisesti syömään oikein, tarpeeseen ja terveellisesti. Vaikka sana ”ohjelma” herättää ajatuksen joustamattomasta bulkki-palvelusta. Siitäkään ei silti ole kyse.

Mistä Cambridge-ohjelmassa on kyse?

Cambridgessa mennään tasojen mukaan ykkösestä kutoseen. Suurin osa laihduttajista pystyy aloittamaan tasolta 1, mutta käytännössä kaikki vähintäänkin tasolta 3. Ohjelma ei suinkaan ole joustamaton, sillä valmentajan ammattitaitoa on ohjata jokaista asiakasta yksilöllisesti. Useimmat pystyvät noudattamaan ohjelmaa sellaisenaan, mutta toisinaan valmentajan kyvyille on laajemminkin käyttöä. Kun ohjelmaa noudattaa, niin painon putoaminen on vääjäämätön seikka. Erityisen tärkeää on huolehtia viimeisestä tasosta eli tasosta 6; painonhallinnasta! Mikään laihdutustulos ei ole pysyvä, teki sen sitten millä keinoin hyvänsä, mikäli tavoitteeseen päästyään palaa vanhoihin ruokailutottumiksiin.

Sanna toimii päätyökseen luokanopettajana. Hänelle Cambridge on sivutyö, josta hän tietysti saa hieman lisätuloja, mutta myös aitoja kohtaamisia sekä auttamisen iloa. Sannalla ei ole ravitsemuspuolen tai terveydenhuollon koulutusta eikä tarvitse ollakaan. Cambridge kouluttaa valitsemansa valmentajat ja ylläpitää heidän osaamistaan. Organisaation vahva ja ammattitaitoinen tuki on aina käytettävissä. Laihduttaja on turvallisissa käsissä. Valmennettavilleen Sanna korostaa, ettei ota kantaa asiakkaan lääketieteellistä kannanottoa vaativiin seikkoihin, vaan ohjaa valmennettavansa lääkärin pakeille. Osa valmennettavista onkin jo etukäteen keskustellut lääkärinsä kanssa mahdollisesta dieetin aloittamisesta.

Kenelle Cambridge sopii ja mitä siinä tapahtuu?

Cambridge-ohjelma soveltuu kaikille ellei lääkäri sitä erikseen kiellä. Cambridgessa ollaan aivan perusasioiden äärellä; Mitä on terveellinen ravinto? Paljonko minun tarvitsee syödä? Onko sillä väliä, mistä kalorit tulevat, kunhan tulevat? Mitä tarkoittaa salaatti? Onko makkara proteiinia? Ja vaikka mitä muuta. Sanna kertookin, että hyvinkin usein ihan perusasiat ovat hakusessa. Mutta ei se mitään, valmentaja on juuri sitä varten; neuvomassa ja ohjaamassa oikealle tielle eikä tyhmiä kysymyksiä ole.

Tätä minä olen odottanut. Saan vastauksen pussikeitto-oletukseen sekä 600 kcal:n nälkiintymisteoriaan! Sanna myöntää, että kyllähän Cambridgen maine taisi takavuosina paljolti olla pussiketto-painotteinen, mutta ei enää. Tasolla 1 todella vedetään kalorit minimiin eli kuuteensataan, joka esim allekirjoittaneelle on noin kolmannes päivän energian tarpeesta. Tasolla 1 syödään ainoastaan Cambridgen tutkittuja ja turvallisia ja optimaalisen ravintoainekoostumuksen sisältäviä ateriankorvikkeita, ei muuta. Siksi ei muuta, että näin varmistetaan niukoistakin kaloreista saadaan riittävästi ravineita. Aloitteleva laihduttaja tuskin pystyisi samaan itsevalmistamillaan aterioilla. Ateriankorvikkeiden käytöllä elimistö ajautuu väistämättä ketoosiin ja alkaa hyödyntämään ketoaineita energiantarpeisiinsa. Näläntunne ei ketoosissa olevaa diettaajaa vaivaa, vaan hän useimmiten tuntee olonsa varsin kevyeksi ja energiseksi samalla kun kilot karisevat. Keho polttaa sinne kertynyttä ylimääräistä rasvaa. Sanna kertoo monen asiakkaan yllättyneen, kuinka vähällä energialla ihminen oikeastaan tuleekaan toimeen ja jaksaa silti touhuta arkiaskareita normaaliin tapaan. Meistä niin moni on ns. varultasyöjä eli syödään vaikkei olisikaan nälkä, koska voihan olla että kohta on. Ja entä jos en silloin pääsekään syömään ja se karmiva nälkää hyökkää kimppuun?!

Muutakin kuin kilojen kyttäämistä

Cambridge-polku on muutakin kuin läskin lähtöä. Ennen kaikkea se on fyysisen terveyden ja hyvinvoinnin lisääntymistä, mutta lähes aina matkalle mahtuu muutakin. Sannan sanoin ylipainolla peitämme jotain itsessämme. Joku syö iloon, toinen suruun ja loput muuten vain mielihyvän vuoksi. (Kirjoitin jo aiemmin siitä, miten sokeri vaikuttaa mielihyväkeskukseen). Kun kiloista kasaamamme suojamuuri riisutaan, myös henkinen hyvinvointi kohenee. Laihduttaja saattaa prosessin aikana tehdä muitakin itsenäisiä ja rakkaudellisia ratkaisuja oman hyvinvointinsa eteen. Hyvin moni laihduttaja onkin elänyt jonkun toisen varjossa unohtaen itsensä ja oman hyvinvointinsa. Onpahan Sannan valmennettavalle käynyt niinkin, että ylipainon huvetessa kauan toivottu raskauskin on saanut alkunsa. Ihania onnistumistarinoita on paljon!

Cambridge-ohjelman tavoitteena on, että laihduttaja pysyy ihannepainossaan ja oppii syömään monipuolisesti ravintosuositusten mukaisesti. Ravintosuositukset antavat kuitenkin paljon joustoa mutta ohjaavat hyvien valintojen pariin. Ateriankorvikkeita voi edelleen hyödyntää vaikkapa välipaloina tai korvaamaan koko ateriaakin. Välttämätöntä se ei kuitenkaan ole. Sanna antoi mukaani vapaasti valittavasti kaksi tuotetta. Halusin ”valmentajan valinnat” eli smoothie-jauheen ja Salted Caramel Bitesit. Itse tällä hetkellä välttelen kaikkea sokeria (=hiilihydraatteja), mutta maistoin silti baitseja. Kyllä ne hyviä olivat ja äkkiä oli pussi tyhjä, kun maistelijoita kävi muitakin. Ehdottomasti parempi välipala kuin suklaapatukka!

Jatkoon vai ei?

Minulle jäi käsitys, että Cambridgessa mennään hyvällä sykkeellä kohti kevyempää ja terveempää huomista yhdessä valmentajan tuella. Konsepti vaikuttaa toimivalta ja pitkälle kehitellyltä. Sannan puheissa vilahtelikin varsin tuttuja ja arvostettuja nimiä Cambridgen taustalta. Näyttöjä ohjelman toimivuudesta on aivan riittämiin ja kaikkeen tekemiseen löytyy perustelut. Ohjelma pohjautuu tutkittuun tietoon ja virallisiin suosituksiin. Ravinto on suurin yksittäinen tekijä, jolla voimme vaikuttaa terveyteemme sekä painoomme.

Lyhyen tutustumisen perusteella ei toki voi mennä vannomaan vahvasti puolesta eikä vastaan. Jos itse haluaisin laihduttaa turvallisesti ja ohjatusti, niin uskaltaisin luottaa Cambridgeen. Eli jatkoon!

hyvinvointivallio Written by:

Be First to Comment

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *